Články  |  Videa  |  Ke stažení  |  O nás  |  Kontakty  |  Zeptejte se  |  Návody  |  Výrobci
+420 800 888 909  |  info@eureko.cz  |  po-pá: 8 - 16  |  CZK EUR
V košíku právě máte:

 ks -  Kč  skladem

Výhody saunování v parní sauně

O páře a její užitečnosti jsme se učili všichni. Pomáhala nám pohánět stroje, vyrábět elektřinu nebo vařit. Jaké je ale jedno z nejstarších použití? Možná vás překvapí, že wellness. Parní lázeň znali již staří Řekové a Římané. Prý je dokonce doporučoval slavný otec moderních lékařů, Hippokrates, na léčbu respiračních onemocnění.
Parní sauna - dokonalé uvolnění




Jak se parní sauna liší od tradiční finské sauny?

Jak sauna, tak parní sauna jsou druhem tepelné terapie. Největší rozdíl pocítíte v teplotě a vlhkosti, ale jiné jsou i některé blahodárné účinky. Teplota parní sauny se obvykle pohybuje mezi 40 a 50°C. Vlhkost zde dosahuje až 100%. Díky tomu vám parní sauna přinese mnoho pozitiv. Zbavíte se zde například respiračních problémů.

Co čekat, když jdete do parní sauny

Mezí parní saunou a finskou saunou není prakticky velký rozdíl, co se rozložení místností týče.

V každé parní sauně najdete tři základní místnosti:

  • Prohřívárna - zde se potíte při teplotě do 50°C a vysoké vzdušné vlhkosti. Právě díky vlhkosti nepotřebujete k prohřívání těla tak vysokou teplotu jak o v klasické finské sauně. Páru v parní komoře vytvoříte pomocí generátoru páry, do kterého můžete pro zvýšení léčebného a relaxačního účinku přidávat vonné esence.

  • Ochlazovna - na rozdíl od klasické finské sauny zde nemusíte k ochlazení nutně použít zchlazovací bazének. Postačí vlažná sprcha. Pokud však preferujete radikálnější ochlazení, fantazii se meze nekladou. 
  • Odpočívárna - jak název napovídá, tato místnost je určena k relaxaci mezi jednotlivými cykly a k doplňování tekutin.

Výhody parní sauny pro tělo i duši

Parní sauna využívá k dosažení požadovaného účinku především vysoké vlhkosti. Za těchto podmínek se potíte, ale vaše tělo se neochlazuje, takže se příjemně prohřejete.
Využívání páry navíc nahrává používání vonných esencí zlepšujících účinek saunovací procedury. Jejich efekt se liší v závislosti na použitých surovinách. Zajímá vás, jaké máte možnosti? Pro ty, co už netrpělivě vyhlížejí popsané účinky jednotlivých esencí do parních saun máme rychlý skok do této části článku.Vonné esence provoní saunu

K čemu můžete využít parní saunu

Kolikrát jste již přemýšleli o návštěvě parní sauny, aby nakonec vždy zvítězil názor, že nemáte zbytečné 1-2 hodiny času? Ano, 2-3 cykly saunování vyžadují určitou časovou investici. Tento čas se vám ale rozhodně mnohonásobně vyplatí. Podívejte se na vybrané přínosy saunování a třeba nám dáte za pravdu:
 
  • Zbavte se chronických nemocí dýchacích cest. Inhalace vlhké a teplé páry funguje jako úžasný podpůrný prostředek při dýchacích obtížích. Zbavíte se tak astmatu, zánětů průdušek či chrapotu.
  • Ulevte svým nervům. Jak? Jednoduše. Prostě vypněte svůj business mód a opusťte na chvíli celodenní shon. Ten nechte za dveřmi sauny. Sauna je synonymem klidu a rozvážné relaxace. Uklidněte své pocuchané nervy a vytvořte si perfektní ochranu proti stresu.
  • Očistěte dokonale svou pokožku bez používání dezinfekčních prostředků. Při pobytu v parní sauně se vám otevírají póry. Z pokožkPeelingová sůl od Eurekay tak vyplavíte nežádoucí látky. Působením peelingových solí ji poté dokonale očistěte a navraťte ji mladistvý vzhled. Velmi dobrých výsledků dosáhnete i v případě akné či kožních onemocnění. V sauně dokonce bojujete i s nenáviděnou celulitidou.
  • Parní sauna vám pomáhá s hubnutím. Každým zvýšením teploty o 1°C oproti běžné tělesné teplotě zrychlíte svůj metabolismus zhruba o 15 %. Z parní lázně tak odcházíte o něco lehčí a nejde jen o vypocenou vodu. Pravidelným pobytem v parní sauně navíc stimulujete své životní funkce.
  • Vybudujte si silný imunitní systém. Pravidelným saunováním se otužujete. Zvyknete své tělo na teplotní extrémy a zvýšíte počet bílých krvinek. Ty vás následně brání proti virům a bakteriím. Působením tepla rovněž nastartujete proces detoxikace organismu.

Jak se chovat v parní lázni

I parní lázeň má svá pravidla. A abyste si nezpůsobili místo relaxace spíše zdravorní problém či nevhodné faux pas, raději se ujistěte, že víte, jak to v parní komoře "chodí"

Krok 1: Vypoťte se

Saunování zahajte očistou. Protože vás čeká minimálně hodina relaxace, je dobré si dojít na toaletu. Poté se svlékněte se donaha a omyjte se mýdlem. Do prohřívárny vstupujte nazí. Pro vlastní pohodlí si můžete kolem těla omotat osušku nebo prostěradlo.

potírně se zdržte tak dlouho, dokud se nebudete cítit prohřátí. Většinou postačí 10-20 minut. Jakmile se začnete potit, můžete se začít masírovat kartáčem, nebo žínkou. Skvělým pomocníkem jsou i peelingové soli do sauny. Zajistíte si tak hladkou a zdravou pokožku. 
Relaxace v parní sauně




Krok 2: Zchlaďte se

Po ukončení zahřívání se odeberte do ochlazovny. Na rozdíl od sauny postačí k ochlazení vlažná sprcha, ale neostýchejte se použít ochlazovací bazének se studenou vodou. Jakmile jste ochlazeni, přejděte do odpočívárny.

Krok 3: Relaxujte

V odpočívárně završte celý saunovací cyklus. Zkušení saunaři doporučují zůstat na lehátku cca 20-30 minut a poté proceduru opakovat. Nezapomeňte předtím doplnit tekutiny formou nealkoholických nápojů.

Krok 4: Třikrát a dost

Po dovršení třetího cyklu si ještě odpočiňte a poté se v klidu odeberte domů. Pro nejlepší využití sauny je ideální jít pěšky a doma se ihned odebrat ke spánku. Tak máte jistotu, že ze saunovací procedury dostanete skutečně maximum.
 

Co vás zajímá o saunování, ale báli jste se zeptat

  • Jak je to s mýdlem? Umyjte se jak před zahájením, tak po ukončení saunování. Mýdlo však použijte pouze na začátku. Jeho použitím zbavíte tělo přirozené ochrany kyselého prostředí na pokožce. Jeho obnova trvá 8 hodin, ale následným pocením v sauně tuto dobu pro „nahození štítů“ zkrátíte.
  • Co řetízky, prstýnky a hodinky? Přestože pára není tak horká, je nepsaným pravidlem, že do parní lázně tyto předměty nenosíme.
  • Můžete se v parní sauně bavit? Stejně jako u klasické finské sauny, se i do páry chodíte psychicky uvolnit. Tudíž i zde platí, že bavit se samozřejmě můžete, ale pouze polohlasně, abyste nerušili ostatní.
  • Je nutné mezi saunovacími cykly pít? Při každém pobytu v parní sauně se samozřejmě potíte. Udržujte proto výdej a příjem tekutin v rovnováze. Odborníci doporučují vypít minimálně 0,5 litru nealkoholických nápojů.
  • Můžu použít vonné esence do parní sauny? Jak již bylo řečeno, použitím vonných esencí umocníte blahodárný účinek procedury. I zde samozřejmě platí, že byste měli mít souhlas ostatních účastníků.

Typy a účinky vonných esencí do parní sauny
Vonná esence do parní sauny

Eukalyptus - dezinfikuje vzduch a uvolňuje napětí dýchacích cest
Alpské bylinky - chladivě osvěžující, rozvíjí intuici a ruší emoční bloky
Ledová máta - posiluje duševní svěžest a sebedůvěru
Citrus - povzbuzuje aktivitu a kreativitu
Mandarinka - povzbuzuje pozitivní myšlení
Grapefruit - oživuje energetické rezervy
Zázvor-Limetka - stimuluje obranyschopnost. Velmi vhodná v zimních měsících
Cypřiš-Rozmarýn - osvěžuje tělo a probouzí mysl
 

Žijeme v uspěchané době, která nám stále více ukrajuje čas na to, abychom se věnovali péči o své tělo i duši. I přesto, že čím dál více lidí se věnuje nějakému druhu pohybu a stará se tak o svoje tělo ať už ve formě běhu, kolektivních sportů, posilovny nebo domácího cvičení např. s SM systémem, je potřeba dopřát i své duši. Vydáváme obrovské množství životní energie a nestíháme ji doplňovat zpět. Nežijte na energetický dluh, který zaplatíte zdravím. Udělejte si čas na „dobití baterek.“ - radí odborník a terapeut Luboš Křížek

Související produkty